söndag.

Idag var jag hos Fern, hon fyllde år igår :) vi hade askul ♥ haha.

De flesta kanske inte vet att jag är väldigt intresserad av judendomen / förintelsen. brukar kolla på filmer / dokumentärer och läsa böcker om det. tänkte tipsa om två bra filmer som handlar om förintelsen. (ni kanske inte är intresserade, men min blogg = jag bestämmer vad jag skriver om) , lev med det ^^

Schindler's List är en film från 1993 av Steven Spielberg. Filmen är i svartvitt för att få en speciell känsla.
Jag tycker att filmen är sådär, inte världens bästa, men man får veta information som man inte visste. Den berör och handlingen är från en sann historia. I början känner man avsky för Oskar Schindler, men i slutet tycker man att han är en helt annan person. Kolla själv så får du se. En dålig sak är att filmen är tre timmar och extramaterialet är ytterligare tre timmar. Extramaterialet är nästan bättre än själva filmen..
Betyg: 7/10


Förintelsen från tv4 fakta.
Jag köpte den här igår, och jag har inte hunnit se den tredje skivan, men jag tänkte skriva om den ändå.
Det här är en av de bästa filmerna om förintelsen. Man får rysningar av vissa bilder (och musiken till...). Man får veta fakta om saker man inte visste och platser man aldrig hört talas om. Den här filmen rekommenderar jag verkligen. Finns att köpa på CDON för 79 :- (jag köpte på Coop för 79 :-)
Betyg: 9/10

Hoppas ni hyr / köper någon :)


Kommentarer
Postat av: Malin

Har du sett Pojken i randig pyjamas? Det är inte direkt en dokumentärfilm, men den e bra ;)

2010-04-19 @ 19:10:50
URL: http://rumpetuss.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0